W dniach 29.09 – 06.10. 2024r. 44 osobowa grupa nauczycieli związkowców uczestniczyła w wyjazdowym szkoleniu w Rumunii. Celem szkolenia było poznanie specyfiki systemu oświaty Rumunii z uwzględnieniem jego uwarunkowań kulturowych i historycznych. Dla kursantów bardzo ważne było nawiązanie kontaktów i wymiana doświadczeń z rumuńskimi nauczycielami oraz porównanie systemów oświatowych i związkowych obydwu krajów. Interesowało nas w jaki sposób szkoły radzą sobie w obliczu zmian środowiska technologicznego i społecznego z uwzględnieniem wielokulturowości Transylwanii.
W trakcie szkolenia odbyły się wykłady mające na celu poszerzenie wiedzy na temat prawa oświatowego i związkowego (zw. „ SZKOLENIA W DRODZE”). Tematyka szkoleń przeprowadzonych przez Bożenę Brauer i Lidię Dąbrowską to: „Rola Związków Zawodowych”, „ Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem” , „ Zmiany w udzielaniu urlopu zdrowotnego”.
Podstawową formą poznania systemu oświaty odwiedzanego przez nas regionu były wizyty w szkołach oraz wykłady na temat organizacji systemu oświaty w Rumunii. Jako pierwszą odwiedziliśmy ȘcoalaGimnazială „IonLucaCaragiale- szkoła podstawowa dwujęzyczna w Sibiu. Zostaliśmy oprowadzeni po bardzo nowoczesnej szkole. Uczniowie zaprezentowali nam swoje talenty: grali na instrumentach, śpiewali piosenki. Po prezentacji szkoły czekała na nas kawa i ciasteczka J.
Bardzo ciekawym punktem naszej wizyty w szkole było spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych . Uzwiązkowienie w oświacie rumuńskiej jest bardzo duże i wynosi 85%. Na 5600 nauczycieli pracujących w rejonie Sibiu 5000 to związkowcy. Nauczyciele w tym kraju to najbardziej uzwiązkowiona grupa zawodowa. „Solidarność” była dla Rumunów wielką inspiracją w latach 80. Układ zbiorowy między związkami a rządem mają tu tylko nauczyciele. Każdy region negocjuje ze swoim samorządem dodatkowe przywileje np. dni wolne. Związki rozwiązują różnego rodzaju problemy. Głównym problemem są płace. W ubiegłym roku na przełomie maja i czerwca odbył się 3- tygodniowy strajk, który uzyskał ogromne wsparcie ze strony uczniów, rodziców i całego społeczeństwa. Udało się wynegocjować podwyżkę wynagrodzenia. Nauczyciel, który rozpoczyna pracę, otrzymuje średnią krajową w i nie może otrzymać mniej. W 2025 roku będzie kolejna podwyżka. Płace wzrosną o 30% . Od 2023 roku pensje nauczycieli wzrosły o 50%. Przewodniczący jednej z oświatowych central związkowych prosił, aby przekazać polskim związkowcom słowa, które są kluczem do ich sukcesu: „KTO WALCZY SAM, SAM UMIERA. BĄDŹCIE SILNI I ODWAŻNI! ZJEDNOCZENI JESTEŚMY SILNI!”.
Drugą z odwiedzanych przez nas szkół był ColegiulNațional “Samuel von Brukenthal”-liceum niemieckojęzyczne w centrum Sibiu. To najstarsza szkoła w Rumunii (XIII w.) Klasy 5-8, gimnazjum, liceum o różnych profilach- razem 863 uczniów. Szkoła bezpłatna. Językiem wykładowym jest rumuński i niemiecki, dodatkowo angielski i hiszpański. Z ciekawostek; można zostać usuniętym z listy uczniów za nadużywanie telefonu, a liceum ma zajęcia o stałych godzinach przez cały rok od 14 do 20.
Będąc w Braszowie zostaliśmy zaproszeni do ColegiulNațional „Dr. IoanMeșotă”, które jest najlepszą szkoła w Rumunii - prestiżowym liceum. Przygotowano dla nas prezentacje o systemie oświaty w Rumunii i o odwiedzanej placówce, oprowadzono po szkole, gdzie mogliśmy zobaczyć jak wyglądają klasy wyposażone na najwyższym poziomie: biologiczną, chemiczną, fizyczną i informatyczną. Dyrekcja i nauczyciele chętnie udzielali odpowiedzi na przeróżne pytania dotyczące codziennej pracy szkoły.
Przejazd górskimi serpentynami Trasy Transfogaraskiej był pretekstem do omówienia edukacji w epoce socjalizmu rumuńskiego za panowania Nicolae Ceausescu i jej wpływu na obecny system edukacji oraz związanych z tym trudności w dochodzeniu do standardów europejskich.
Po drodze zobaczyliśmy jeszcze warowne kościoły wPrejmer i Viscri, zwiedziliśmy też szkoły w ich murach obronnych (wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO).
Alba Iulia to następne punkt naszego szkolenia – historyczna stolica regionu i jednocześnie siedziba biskupstw trzech wyznań. Poznaliśmy uwarunkowania historyczne regionu i wpływ wielokulturowości na edukację i wychowanie.
Odwiedziliśmy perły materialnego dziedzictwa Rumunii najbardziej znany zamek – Bran oraz zamek w Peles. Następnym punktem była Sighişoara - twierdza Siedmiogrodu oraz miejscowości Biertan, w którym zobaczyliśmy kolejny warowny kościół ze szkołą w murach obronnych (wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO). Historia tych miejsc przedstawiana nam była w powiązaniu z jej wpływem na kulturę i oświatę w dawnej i obecnej Rumunii.
Te kilka dni bardzo aktywnych i bogatych programowo wzbogaciły naszą wiedzę o Rumunii i jej systemie oświaty. Udało nam się zrealizować wszystkie punkty programu szkolenia a wolny czas wykorzystaliśmy na dodatkowe poznawanie bogatej historii i kultury Rumunii. Byliśmy zaskoczeni pięknem i różnorodnością odwiedzanego przez nas kraju. Nawiązaliśmy współpracę pomiędzy gdańskimi placówkami oświatowymi poprzez wymianę doświadczeń i kontaktów, pozyskaliśmy partnerów z rumuńskich szkół i związków zawodowych. To był bardzo wartościowy czas.
Podziękowania dla głównego organizatora szkolenia Alicji Połońskiej, Klub Podróży „HORYZONTY” i Instytutowi Doskonalenia Nauczycieli „Solidarność”.
Więcej zdjęć https://photos.app.goo.gl/cpB25rPifD3nbzgd9