Aktualności

Szkolnictwo i kultura w Rumunii

W dniach 29.09 – 06.10. 2024r. 44 osobowa grupa nauczycieli związkowców uczestniczyła w wyjazdowym szkoleniu w Rumunii. Celem szkolenia było poznanie specyfiki systemu oświaty Rumunii z uwzględnieniem jego uwarunkowań kulturowych i historycznych. Dla kursantów bardzo ważne było  nawiązanie kontaktów i wymiana doświadczeń z rumuńskimi nauczycielami oraz porównanie systemów oświatowych i związkowych obydwu krajów. Interesowało nas w jaki sposób szkoły radzą sobie w obliczu zmian środowiska technologicznego i społecznego z uwzględnieniem wielokulturowości Transylwanii.

W trakcie szkolenia odbyły się  wykłady mające na celu poszerzenie wiedzy na temat prawa oświatowego i związkowego (zw. „ SZKOLENIA W DRODZE”). Tematyka szkoleń przeprowadzonych przez Bożenę Brauer i Lidię Dąbrowską to: „Rola Związków Zawodowych”, „ Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem” ,   „ Zmiany w udzielaniu urlopu zdrowotnego”.

Podstawową formą poznania systemu oświaty odwiedzanego przez nas regionu były wizyty w szkołach oraz wykłady na temat organizacji systemu oświaty w Rumunii. Jako pierwszą odwiedziliśmy ȘcoalaGimnazială „IonLucaCaragiale- szkoła podstawowa dwujęzyczna w Sibiu. Zostaliśmy oprowadzeni po bardzo nowoczesnej szkole. Uczniowie zaprezentowali nam swoje talenty:  grali na instrumentach, śpiewali piosenki. Po prezentacji szkoły czekała na nas kawa i ciasteczka J.

Bardzo ciekawym punktem naszej wizyty w szkole było spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych . Uzwiązkowienie w oświacie rumuńskiej jest bardzo duże i wynosi  85%. Na  5600  nauczycieli pracujących w rejonie Sibiu  5000 to związkowcy. Nauczyciele w tym kraju to najbardziej uzwiązkowiona grupa zawodowa. „Solidarność” była  dla Rumunów wielką inspiracją w latach 80. Układ zbiorowy między związkami a rządem mają tu tylko nauczyciele. Każdy region negocjuje ze swoim samorządem  dodatkowe  przywileje np. dni wolne.  Związki rozwiązują różnego rodzaju problemy. Głównym problemem są  płace. W ubiegłym roku na przełomie maja i czerwca odbył się 3- tygodniowy strajk, który uzyskał ogromne wsparcie ze strony uczniów, rodziców i całego społeczeństwa. Udało się wynegocjować podwyżkę wynagrodzenia. Nauczyciel, który rozpoczyna pracę, otrzymuje średnią krajową w  i nie może otrzymać mniej. W 2025 roku będzie kolejna podwyżka. Płace wzrosną o  30% .  Od 2023 roku pensje  nauczycieli wzrosły o 50%. Przewodniczący jednej z oświatowych central związkowych prosił, aby przekazać polskim związkowcom słowa, które są kluczem do ich sukcesu: „KTO WALCZY SAM, SAM UMIERA. BĄDŹCIE SILNI I ODWAŻNI! ZJEDNOCZENI JESTEŚMY SILNI!”.

Drugą z odwiedzanych przez nas  szkół był ColegiulNațional “Samuel von Brukenthal”-liceum niemieckojęzyczne w centrum Sibiu. To najstarsza szkoła w Rumunii (XIII w.) Klasy 5-8, gimnazjum, liceum o różnych profilach- razem 863 uczniów. Szkoła bezpłatna. Językiem wykładowym jest rumuński i niemiecki, dodatkowo angielski i hiszpański. Z ciekawostek; można zostać usuniętym z listy uczniów za nadużywanie telefonu, a liceum ma zajęcia o stałych godzinach przez cały rok od 14 do 20.

Będąc w Braszowie zostaliśmy zaproszeni do ColegiulNațional „Dr. IoanMeșotă”, które jest najlepszą szkoła w Rumunii - prestiżowym  liceum. Przygotowano dla nas prezentacje o systemie oświaty w Rumunii i o odwiedzanej placówce, oprowadzono  po szkole, gdzie mogliśmy zobaczyć jak wyglądają klasy wyposażone na najwyższym poziomie: biologiczną, chemiczną, fizyczną i informatyczną. Dyrekcja i nauczyciele chętnie udzielali odpowiedzi na przeróżne pytania dotyczące codziennej pracy szkoły.

Przejazd  górskimi serpentynami Trasy Transfogaraskiej był pretekstem do omówienia edukacji  w epoce socjalizmu rumuńskiego za panowania  Nicolae Ceausescu i jej wpływu na obecny system edukacji oraz związanych z tym trudności w dochodzeniu do standardów europejskich.

Po drodze zobaczyliśmy jeszcze warowne kościoły wPrejmer i Viscri, zwiedziliśmy też szkoły w ich murach obronnych (wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO).

Alba Iulia to następne punkt naszego szkolenia – historyczna stolica regionu i jednocześnie siedziba biskupstw trzech wyznań. Poznaliśmy uwarunkowania historyczne regionu i wpływ wielokulturowości na edukację i wychowanie.

Odwiedziliśmy perły materialnego dziedzictwa Rumunii najbardziej znany zamek – Bran oraz zamek w Peles. Następnym punktem była Sighişoara - twierdza Siedmiogrodu oraz miejscowości Biertan, w którym zobaczyliśmy kolejny warowny kościół ze szkołą w murach obronnych (wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO). Historia tych miejsc przedstawiana nam była w powiązaniu z jej wpływem na kulturę i oświatę w dawnej i obecnej Rumunii.

Te kilka dni bardzo aktywnych i bogatych programowo wzbogaciły naszą wiedzę o Rumunii i jej systemie oświaty. Udało nam się zrealizować wszystkie punkty programu szkolenia a wolny czas wykorzystaliśmy na dodatkowe poznawanie bogatej historii i kultury Rumunii.  Byliśmy zaskoczeni pięknem i różnorodnością odwiedzanego przez nas kraju.  Nawiązaliśmy współpracę pomiędzy gdańskimi placówkami oświatowymi poprzez wymianę doświadczeń i kontaktów, pozyskaliśmy partnerów z rumuńskich szkół i związków zawodowych.  To był bardzo wartościowy czas.

Podziękowania dla głównego organizatora szkolenia Alicji Połońskiej, Klub Podróży „HORYZONTY” i Instytutowi Doskonalenia Nauczycieli „Solidarność”.

Więcej zdjęć  https://photos.app.goo.gl/cpB25rPifD3nbzgd9

 

Image

Komisja Międzyzakładowa
Pracowników Oświaty i Wychowania
NSZZ "Solidarność" w Gdańsku

ADRES

80-886 Gdańsk,
ul. Targ Drzewny 3/7

tel. (58) 308 47 25,
fax (58) 308 47 26

BIURO CZYNNE

w godz. 1000 - 1600
czwartek w godz. 1000 - 1700
piątek w godz. 800 - 1400

Biuro mieści sie w DOMU PRASY -
wejście obok apteki Gemini,
IV piętro, winda dojeżdża tylko do III

INFORMACJE

Używamy plików cookie

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.